Webworkshop 'Zorgeloos zonder stress' – 29 september 20.00 uur

Werken in het onderwijs is vaak je passie. Maar het vraagt ook veel van je. CNV Onderwijs en zorgverzekeraar VGZ helpen je graag om scherp te blijven op je stressniveau. We organiseren een leuke gratis webworkshop op 29 september om 20.00 uur. In deze webworkshop krijg je inzichten en kan je samen met de andere deelnemers live al je vragen stellen aan onze leefstijlcoach Meijke van Herwijnen. Leer in een half uur hoe je meer rust en ontspanning kunt ervaren. Zo neemt je stress af en het (werk)plezier toe!

Doe mee en schijf je snel in!

 

Onderzoek werkdruk

Plezier in je werk is erg belangrijk. Werkdruk en stress kunnen jouw werkplezier verstoren. Juist in het onderwijs wordt veel werkdruk ervaren. Wij willen jou graag ondersteunen om je werkdruk te verminderen en het werkplezier te vergroten. Deze campagne helpt je daarbij. 

Onderzoek CNV Onderwijs: 86% leraren basisscholen ervaart hoge tot zeer hoge werkdruk. Extra taken grootste veroorzakers. 

Dat de werkdruk in het onderwijs hoog is, is geen nieuws. Wel nieuws: die werkdruk ontstaat niet door het lesgeven, maar door ‘al het gedoe’ er om heen. Van handelingsplan tot avondvierdaagse, van vergaderen tot tandenpoetslessen. Ook nieuws: in het voortgezet onderwijs worden de regels rondom taakbeleid veelvuldig aan de laars gelapt. Bij 47% van de respondenten heeft de hoge werkdruk een negatieve uitwerking op de gezondheid. Bij 60% gaat het ten koste van het privé-leven en 2 van de 3 respondenten heeft minder plezier in het werk. Dit blijkt uit onderzoek van CNV Onderwijs onder haar leden. Helen van den Berg, voorzitter van CNV Onderwijs, noemt de uitkomsten ‘alarmerend’.

Onderzoek onder de leden van CNV Onderwijs wijst uit dat er hoge tot zeer hoge werkdruk wordt ervaren in het onderwijs. Opvallend is dat deze werkdruk wordt veroorzaakt door de extra taken naast het lesgeven.

Achtergrond

Download hier het volledige artikel over het werkdrukonderzoek uit Schooljournaal.

Download hier de resultaten van het onderzoek, inclusief het achtergrondartikel uit Schooljournaal.

Lees ook de bijbehorende persberichten: